Főoldal Kapcsolat Töredék
Töredék Közéleti Kulturális Magazin és Szelektív Hírportál
HÍREKÚTRAVALÓKALENDÁRIUMTERMÉSZETPUBLICISZTIKARIPORTZALALABDALÉLEKSIMOGATÓEGÉSZSÉGOTTHONGALÉRIA

CSÚSZÁSVESZÉLY!

MIKÉNT KÉSZÜLJÜNK FEL A TÉLI KÖZLEKEDÉSRE?

2014-01-29 17:48 | utoljára módosítva: 2014-01-29 17:58 | Szerző: nauratyillCSÚSZÁSVESZÉLY!

Néhány napja ízelítőt kaptunk már a téli közlekedés örömeiből, az igazi próbatétel azonban csak ezután következik. A közlekedés három alapvető tényezője az ember, a gép és az út, mely hármasból kettőnek a téli felkészítése rajtunk, közlekedőkön múlik. Talán felesleges hangsúlyozni, hogy az alapos, előrelátó téli felkészülés életet menthet az autózáshoz cseppet sem ideális téli útviszonyok közepette. Írásunkban röviden összefoglaltuk azokat a tennivalókat, melyeket az igazi tél beállta előtt célszerű elvégezni magunk, családunk és a többi úton lévő biztonsága érdekében.


1. Saját felkészülésünk

- Vezetéstechnika

Alapszabály, hogy  téli útviszonyok mellett lassúbb tempóval, a szokottnál nagyobb követési távolságot tartva autózzunk. A hirtelen gyorsítás és az intenzív fékezés kerülendő, általában véve is tartózkodni kell a hirtelen mozdulatoktól mind a kormány, mind a pedálok tekintetében. Ha megfelelő távolságot tartunk, akkor van időnk és helyünk bármely manőver biztonságos kivitelezésére.

Ha az autó hátulja megcsúszik, akkor a kicsúszás irányába kell ellenkormányoznunk, a pánikszerű fékezés ilyenkor is bajt okozhat.

Komoly veszélyt jelentenek a jégbordák, melyek a katasztrófális állapotú, nyomvályús, kátyús magyar utakon gyakran előfordulnak. Fel kell készülni az útburkolat lefagyására is, mely leginkább hidakon, felüljárókon, erdős szakaszokon valószínű. Ilyen helyekhez közeledve időben, fékezés nélkül, motorfékkel célszerű lassítani.

- Előrelátó útvonaltervezés

Télen útvonalunk tervezésekor részesítsük előnyben a főútvonalakat, s amennyiben lehetséges, az autópályákat. Az esetleges kerülő és az útdíj kifizetése megtérül azzal, hogy a magasabb rendű útvonalak általában a hótól megtisztított, sózott, csúszásmentesített állapotban vannak, s ezen felül is szélesebbek, burkolatuk kevésbé töredezett, nyomvályús. (Magyar viszonylatban persze ez utóbbi megállapítás is relatív...)

- Az utazás időpontjának helyes kiválasztása

Ha tehetjük, kerüljük az éjszakai, kora hajnali vagy késő esti autózást, ilyenkor ugyanis nagyobb a ködveszély, s az amúgy is korlátozott látási viszonyok a sötétben közlekedésre szinte alkalmatlanná válnak.

- Tájékozódás, információgyűjtés

Utazásunk tervezése során előzetesen tájékozódjunk az útviszonyokról, a forgalmi helyzetről (torlódások, balesetek), és kísérjük figyelemmel a meteorológiai előrejelzéseket. Vannak olyan időjárási körülmények (pl. ónos eső), melyek előfordulásakor semmiképpen ne induljunk útnak.

- Pihent állapot

Télen a vezetés fokozottan megterhelő szervezetünkre nézve, a rossz látási viszonyok miatt erőlködő szem hamar fárad, a koncentrált figyelem lankad. Ügyeljünk arra, hogy hosszú útra csak kipihent állapotban induljunk, s ha elfáradtunk, tartsunk pihenőt!

- Előrelátás a személyes poggyász összeállításánál

Hosszabb útra való induláskor csomagoljunk meleg holmit, vízhatlan lábbelit, készüljünk fel arra, hogy esetleg hosszasan kell várakoznunk valahol. Mobiltelefonunk akkumulátora legyen feltöltött állapotban, s - bár ez egyre nehezebb - ne induljunk útnak biztonságos mennyiségű pénz nélkül sem!

 

2. A jármű felkészítése 

- Téli gumiabroncsok

Ez manapság elcsépelt fogalom, alapvetés. Vannak országok, ahova téli abroncsok nélkül be sem engedik az autókat a hideg hónapokban. A téli gumi nem csupán csúszós, jeges úton fontos, hanem puhább anyaga és futófelületének bordázata folytán hideg időben (7°C alatt) száraz burkolaton is jobban tapad.

- Megfelelő guminyomás

Télen nem célszerű a gumikat túlságosan keményre fúvatni, a nagyon kemény gumiabroncs könnyebben megcsúszik. A guminyomást hosszabb útra indulás előtt ellenőrizni kell.

- Fagyálló

Szinte minden benzinkúton ingyen megmérik a járművek hűtőfolyadékának fagyáspontját, ezt a fagyok beállta előtt ne mulasszuk el megtenni. Nem elég azt tudni, hogy tavaly télen jó volt, hiszen minden nyári utántöltéssel hígult a fagyálló. Ha fagyállót vásárlunk, részesítsük előnyben az autós szaküzleteket, s tömény koncentrátumot vegyünk! Kerüljük a nagyáruházak előre bekevert "késztermékeit", ne higgyünk vakon a dobozokon feltüntetett fagyáspontban. Ha fokolóval megmérünk egy bevásárlóközpontból származó keveréket, meglepő eltéréseket fogunk tapasztalni az ott feltüntetett adat és a valóság között! Fontos tudni, hogy a multik áruházaiból származó autófelszerelés éppoly kétes minőségű, gyanús származású, mint bármely más ott árult fogyasztási cikk...

- Világító- és jelzőberendezések ellenőrzése

A KRESZ is előírja, de saját érdekünk is, hogy indulás előtt ellenőrizzük a gépjármű világító- és jelzőberendezéseit. Látni és látszani kell, ehhez pedig elengedhetetlen a rendeltetésszerűen működő gépjármű.

- Hatósági jelzések tisztasága

Nem biztonági szempont, de a rend éber őrei előszeretettel büntetnek az olvashatatlan, koszos rendszámtáblák miatt. Tartsuk tehát tisztán a jármű rendszámtábláját is, ezt út közben, benzinkutakon is megtehetjük.

- Párátlanítás, jégtelenítés

Gyakori látvány télen, hogy a kívül jeges, belül párás szélvédőn egy tenyérnyi lekapart lyukon át próbál kilátni a belül didergő sofőr. Ez konkrét életveszély, így elindulni felelőtlenség! Indulás előtt szánjunk időt a szélvédő letisztására, s miközben kívül dolgozunk, belül a fűtőmotor járatásával fúvassunk meleg levegőt az üvegre! A klímaberendezés bekapcsolása és a fűtéssel egyidőben történő üzemeltetése a leghatékonyabb szárítási, párátlanítási módszer. A téli elinduláshoz - különösen, ha nincs garázsunk - több idő szükséges, mint a nyárihoz, ilyenkor nem elég csak "beugrani" a kocsiba, indulás előtt a plusz időt kalkuláljuk be! Általában véve is a lelassult forgalom miatt hosszabb időt érdemes télen szánni egy bizonyos táv megtételére, mint nyáron.

- Téli ablakmosó folyadék

A fagyok beálltával az ablakmosó tartályában lévő nyári folyadékot távolítsuk el, s a tartályt töltsük fel téli folyadékkal! A nyári ablakmosó folyadék befagy, ezáltal a rendszer villanymotorját is károsíthatja.

- Megfelelő mennyiségű üzemanyag

Télen ne induljunk útnak "kicentizett" üzemanyaggal, legjobb, ha az autó üzemanyagtartálya tele van. Baleset vagy forgalmi okokból történő várakozás esetén fűtenünk kell az utasteret, s ezt csak a motor járatásával tehetjük meg. A járművek üzemanyagfogyasztása télen magasabb, ezt mindig tartsuk szem előtt!

- Megfelelő minőségű üzemanyag

Különösen a dízelmotorokat viseli meg a nagy hideg, ha pedig a gázolaj nem téli minőségű, s megdermed, akkor a motor beindítása szinte esélytelen vállalkozás. Ügyeljünk tehát arra, hogy télen ne "kannázzunk", csakis megbízható helyen tankoljunk. A rossz minőségű üzemanyag egyébként bármely évszakban hatalmas károkat tud okozni a motorban.

- Jó állapotú akkumulátor

Hidegben az akkumulátorok teljesítménye, töltöttsége csökken, minél hidegebb van, s minél idősebb az akkumulátor, annál nagyobb az esély arra, hogy induláskor kellemetlen meglepetés érjen bennünket. Az akkumulátort a téli hónapokban célszerű időnként feltölteni, s a hideg beállta előtt állapotáról szakműhelyben meggyőződni.

- Befagyott zárak, kézifékek

A só erősen károsítja a járműveket, ezért célszerű télen a gyakori mosatás. Ügyeljünk azonban arra, hogy a szárítás is megfelelő legyen, ellenkező esetben ugyanis a zárak befagyhatnak, sőt, az ajtó is hozzáfagyhat a szigetelő gumihoz. A kézifék is befagyhat, ezért erős hidegben - bár ez szakmailag nem teljesen támogatható - praktikusabb, ha az autót nem kézifékkel rögzítjük, hanem a váltót sebességben hagyjuk. (Ez utóbbi módszer azért nem minden esetben alkalmazható, lejtős terepen például veszélyes.)

- Hasznos segédeszközök, felszerelések

Nem kötelező tartozék, de elengedhetetlenül fontos, hogy legyen a kocsiban minőségi (nem tescos!) jégkaparó, jégoldó spray, esetleg hidegindító spray. Egyre inkább elterjedőben lévő módszer, hogy a szélvédőt este egy erre alkalmas pléddel, kartonnal letakarják, így elkerülhető a reggeli jégkaparás.

Összességében elmondható, hogy a téli autózás csak akkor - s akkor sem mindig - biztonságos, ha a műszakilag kifogástalan állapotú gépkocsit felkészült, előreláró, lehetőleg rutinos sofőr vezeti.

-nauratyill-

Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások. Legyél Te az első!

Szólj hozzá!

Név:*
E-mail:*
Szeretnék értesítést kapni új komment esetén

Hozzászólás:*


Biztonsági kód:*



* Minden mező kitöltése kötelező. Az e-mail címet csak értesítésre használjuk új komment esetén, ha igényled; az sehol nem jelenik meg az oldalon belül.

Legolvasottabb

Labda

SZÁNALMAS...

2014-04-05 21:42ZTE FC - TATABÁNYA 2:2
Otthon

MEGVÁLTÓ SZÜLETETT NÉKÜNK!

2014-12-24 23:33KISS DOMONKOS OSB ATYA KARÁCSONYI GONDOLATAI
Természet

FAMATUZSÁLEMEK

2016-06-25 18:50A KIRÁLYVÖLGYI ÖREG GESZTENYE
Publicisztika

RÉSZVÉT, S MÉG VALAMI

2015-03-25 11:40DEMAGÓG GONDOLATOK LÉGIKATASZTRÓFA UTÁN...
Publicisztika

DIZÁJN...

2014-01-20 10:46A POLITIKA DISZKRÉT BÁJA

Friss

Labda

KIS MAGYAR FUTBALLTÖRTÉNELEM

2016-07-24 18:58KAPITÁNYOK, ELNÖKÖK, CSAPATOK
Útravaló

ÚTRAVALÓ

2016-07-24 18:53A GONDOLAT TEREMTŐ EREJÉRŐL...
Labda

KIS MAGYAR FUTBALLTÖRTÉNELEM

2016-07-14 18:29A RENDSZERVÁLTÁST KÖVETŐ ÉVEK
Útravaló

ÚTRAVALÓ

2016-07-14 18:18ARRÓL, HOGY SZABADOK VAGYUNK
Labda

KIS MAGYAR FUTBALLTÖRTÉNELEM

2016-06-29 13:26MEXIKÓ - 1986